FacebookTwitterDiggLinkedinRSS Feed

To Μοντέλο “friends' play”



Ένα ψυχοπαιδαγωγικό πρόγραμμα για την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών με σύνδρομο Asperger

Tο μοντέλο «friends’ play» αποτελεί μια ψυχοπαιδαγωγική παρέμβαση, βασισμένη σε διδακτορική διατριβή από το πανεπιστήμιο PARIS V (είναι το πρώτο διδακτορικό για το σύνδρομο Asperger στην Ελλάδα και στην Γαλλία), πολυετή ερευνητική μελέτη και κλινική εμπειρία. Περιλαμβάνει ατομική και ομαδική εκπαίδευση (τα παιδιά συμμετέχουν σε ομάδα «παιχνιδιού» με συνομηλίκους), παρέμβαση στο σχολείο (στο διάλειμμα) και στους χώρους δράσης του παιδιού.

Έχει ήδη παρουσιαστεί σε διεθνή συνέδρια γα τον αυτισμό στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, διδάσκεται από την δημιουργό Νατάσσα Γιάννακα στο Πανεπιστήμιο Paris V, σε ειδικούς επαγγελματίες σε παιδοψυχιατρικές δομές, κέντρα ημέρας και κέντρα για τον αυτισμό στην Γαλλία, ενώ ευρύτερη παρουσίαση έγινε με τη δημοσίευση βιβλίου στη Γαλλία το Σεπτέμβριο του 2011, με τίτλο Autisme de l’ Enfant : Evaluations, Interventions et Suivis , «Αυτισμός του παιδιού: Αξιολογήσεις, παρεμβάσεις και συνοδείες», ed. Mardaga, όπου το πρόγραμμα "friends' play" περιλαμβάνεται ως εργαλείο παρέμβασης ανάμεσα στα σύγχρονα προγράμματα στο φάσμα του αυτισμού.

Α. Το ψυχοπαιδαγωγικό αυτό πρόγραμμα αυτό δουλεύεται εδω και 15 χρόνια στην Ελλάδα, με ομάδες παιδιών με αυτισμό υψηλής λειτουργικότητας και σύνδρομο Asperger και πάνω απο 70 ομάδες παιδιών εχουν δημιουργηθεί

Τι είναι το μοντέλο "friends' play"        www.ekpaideytikos.gr

Το καινοτόμο αυτό πρόγραμμα προτείνει στρατηγικές που ενθαρρύνουν τα παιδιά ν’ αναπτύξουν:

  • την επικοινωνία
  • την συνεργασία στο παιχνίδι
  • την έννοια της φιλίας
  • την έκφραση συναισθήματος
  • την φαντασία
  • τις δεξιότητες συζήτησης
  • την κατανόηση κοινωνικών καταστάσεων
  • την διαχείριση συναισθημάτων

Το πρόγραμμα έχει σαν στόχο ν’ αναπτύξουν τα παιδιά κοινωνικές δεξιότητες και φιλικές σχέσεις με τους συνομηλίκους τους, για να βελτιώσουν έτσι την ένταξη τους στο κοινωνικό σύνολο

-       να καταλάβουν τους κώδικες κοινωνικής συμπεριφοράς

-       να ξέρουν ν’ αντιδρούν στη πίεση των συνομηλίκων

-       να έχουν οπτική επαφή με τα άτομα που μιλούν

-       ν’ αναπτύξουν ένα βαθμό αυτονομίας και ανταγωνιστικότητας

-       να κάνουν ερωτήσεις που θα τους διευκολύνουν να καταλάβουν τη σκέψη των άλλων

-       να μάθουν να παίζουν με άλλα παιδιά

-       να μειώσουν τις αδέξιες και παράξενες κινήσεις

Η προσέγγιση είναι ολιστική και νατουραλιστική

  • Ατομικές συνεδρίες
  • Συμμετοχή του παιδιού σε ομάδα παιχνιδιού με «τυπικούς» συνομηλίκους
  • Παρέμβαση στην τάξη
  • Πρόγραμμα στο διάλειμμα
  • Εξωτερικό πρόγραμμα με την ομάδα
  • Συμβουλευτική σε γονείς
  • Συμβουλευτική σε εκπαιδευτικούς
  • Παρέμβαση σε χώρους δράσης του παιδιού

Για να διδάξουμε τις κοινωνικές σχέσεις στα παιδιά με Σύνδρομο Aspergerδεν φτάνει μια παρέμβαση σ’ ένα γραφείο - κέντρο ειδικών. Πρέπει να παρατηρήσουμε και να παρέμβουμε στο φυσικό περιβάλλον του παιδιού, αλλά και να συνεργαστούμε με το περιβάλλον του παιδιού, γονείς, εκπαιδευτικούς, συνοδούς, υπεύθυνους των εξωσχολικών δραστηριοτήτων όπου το παιδί συμμετέχει. Αν δεν ενημερώσουμε τους ανθρώπους που το περιβάλλουν, αν δεν παρέμβουμε στο φυσικό περιβάλλον (τάξη , διάλειμμα, χώρους δράσης του παιδιού) δεν μπορούμε να μιλάμε για πραγματικά θεραπευτικά αποτελέσματα στις κοινωνικές δεξιότητες.

Σε ποιους απευθύνεται

            Το «friends’ play» απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής, σχολικής και εφηβικής ηλικίας με σύνδρομο Asperger, δυσκολίες κοινωνικοποίησης, χαμηλή αυτο-εκτίμηση, μαθησιακές δυσκολίες, προβλήματα συμπεριφοράς, υπερκινητικότητας, διαταραχές λόγου( τραυλισμός), αλλά και σε παιδιά που θέλουν να αναπτύξουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες, να τονώσουν την αυτοπεποίθησή τους, να αποκτήσουν εμπιστοσύνη στις ικανότητες τους, να βελτιώσουν την εικόνα του εαυτού τους.

Οι δραστηριότητες- ασκήσεις -παιχνίδια

βασίζονται σε ειδικά προγράμματα ανάπτυξης κοινωνικών δεξιοτήτων και συναισθηματικής ανάπτυξης και προσαρμόζονται στα ενδιαφέροντα των παιδιών.

Είναι εμπνευσμένες από τον κόσμο του παιχνιδιού και της τέχνης, όπως

-       συμβολικό παιχνίδι

-       παιχνίδια ρόλων,

-       ψυχοκινητικές ασκήσεις,

-       παραδοσιακά ελληνικά παιχνίδια,

-       ομαδική ζωγραφική,

-       παιχνίδια καλλιτεχνικής έκφρασης,

-       κοινωνικά σενάρια

-       συζητήσεις σε επιλεγμένα θέματα ( μεγαλώνω, τα συναισθήματα, οι φίλοι μου..)

-       παραμύθια

-       παιχνίδια συνεργασίας και εμπιστοσύνης

που επιτρέπουν στα παιδιά να επικοινωνούν αποτελεσματικά μέσα σ’ ένα περιβάλλον ομαδικό με βάση το παιχνίδι.

Ομάδες παιχνιδιού

Στην ομάδα παιχνιδιού, 1 η 2 παιδιά με Σύνδρομο Asperger συμμετέχουν σε μια ομάδα παιδιών της ίδιας ηλικίας-μια φορά την εβδομάδα και συντονίζουν την ομάδα 2 ψυχολόγοι και ένας συνεργάτης από τον χώρο της θεραπείας μέσω τέχνης (εικαστικός, μουσικός, θεατρολόγος, χοροθεραπεύτρια, συγγραφέας παιδικών παραμυθιών).

Οι ομάδες έχουν σαν στόχο την κοινωνική αλληλεπίδραση των παιδιών μέσα από

το παιχνίδι,

το θέατρο,

τη μουσική,

τα εικαστικά,

τον χορό και την κίνηση,

το παραμύθι.

Έχουν σαν στόχο επίσης, την εκπαίδευση στους κοινωνικούς κανόνες, στις βασικές αρχές συνεργασίας και συνύπαρξης σε μια ομάδα συνομηλίκων, την κατανόηση των συναισθημάτων και των αναγκών των ίδιων και των άλλων, τη εκμάθηση κανόνων γνωστών ομαδικών παιχνιδιών για την ενίσχυση των κοινωνικών τους δεξιοτήτων .

Η ομάδα αρχίζει και τελειώνει με τον

-μαγικό κύκλο και στην συνέχεια οργανώνεται ένα πλούσιο πρόγραμμα από διεθνή, ελληνικά και προσωπικά προγράμματα της δημιουργού και των ειδικών συνεργατών με:

-παιχνίδια με ονόματα

-δραστηριότητες προθέρμανσης και ενεργοποίησης (δείχνοντας τα συναισθήματα μου, το μαγικό κουτί…)

-δραστηριότητες οικοδόμησης της εμπιστοσύνης(μαντεύοντας το πρόσωπο με κλειστά μάτια, αγγίζοντας τον άλλο…)

-παιχνίδια συνεργασίας(κόμποι, σημάδια στο κεφάλι...)

-παιχνίδια ρόλων

-ψυχοκινητικές ασκήσεις-παιχνίδια με μουσική

-στρατηγικές ακρόασης, συνεργασίας και έκφρασης συναισθημάτων

-δραματοποίηση ειδικών παραμυθιών εστιασμένων στις αλλαγές και στα ενδιαφέροντα των παιδιών με σύνδρομο Asperger

-διαγωνισμοί με αστείο περιεχόμενο

-παιχνίδια στον υπολογιστή

-έξοδoι με την ομάδα

Τα παιδιά και οι έφηβοι έχουν την δυνατότητα να μιλήσουν για το σχολείο τους, για ανθρώπους που αγαπούν, να κατανοήσουν τη διαφορετικότητα, τη σημασία των φιλικών σχέσεων αλλά και τον τρόπο ν’ ανακαλύψουν πτυχές του εαυτού τους και να γνωρίσουν τα όρια τους με θετικό και εποικοδομητικό τρόπο για ν’ αναπτύξουν συγκροτημένη, θετική και υπεύθυνη προσωπικότητα.

Τα παιδιά μέσα από την βιωματική διαδικασία, συμμετέχουν ενεργά και με ενθουσιασμό ,ανταλλάσουν σκέψεις, συναισθήματα , φόβους και αγωνίες. Η ομάδα λειτουργεί σαν ένα ασφαλές περιβάλλον στο οποίο μπορούν να καλλιεργήσουν και να εφαρμόσουν ποικίλες δεξιότητες, όπως, δημιουργία σχέσεων, αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων, ενώ παράλληλα απελευθερώνεται η φυσική τους ενέργεια. Τα παιδιά μιλούν για τις εμπειρίες τους, ακούγονται από τα μέλη της ομάδας, η ομάδα δίνει λύσεις και κάνει προτάσεις όταν ένα παιδί δυσκολεύεται σε κάτι και το συζητάει με τα άλλα παιδιά, τα παιδιά ηγούνται της ομάδας η ακολουθούν τα άλλα παιδιά, έτσι ώστε να ενισχύεται η αυτοεκτίμηση τους αλλά και να ξέρουν να υποχωρούν και να δέχονται αυτό που αποφασίζει ο άλλος.

Συνεργάτες στις ομάδες παιχνιδιού

- Νατάσσα Γιάννακα, Δημιουργός του friendsplay

- Χρύσα Μπράτη, M.Α. Συμβουλευτική Ψυχολόγος

- Barbara Evans, Εικαστικός, MABAPGCE

- Πόπη Χαριτάκη, Μουσικός, Μουσικοπαιδαγωγός kindermusik

- Μαρηλιάνα Καρακωνσταντάκη, Θεατρολόγος, θεατροπαιδαγωγός

- Ελευθερία Μπαμπαίτη, Χοροθεραπεύτρια PGD

- Λίνα Μουσιώνη Δρ. Αρχαιολογίας –Λαογραφίας, συγγραφέας παιδικών παραμυθιών

Πρωτοποριακό πρόγραμμα στο διάλειμμα “friendsplay

Το διάλειμμα είναι η πιο δύσκολη ώρα για ένα παιδί με σύνδρομο Αsperger. Απομονώνεται συχνά και μιλάει μόνο του κάνοντας παράξενες κινήσεις. Βιώνει έντονο άγχος γιατί δεν μπορεί να εισχωρήσει στις ομάδες παιδιών, να καταλάβει τους κανόνες των παιχνιδιών ,να ελιχθεί, να βρει τρόπους να συνεργαστεί και να παίξει, ν’ αποκτήσει φίλους.

Κύριο μέλημα του ειδικού που ασχολείται με παιδιά με Σύνδρομο Asperger ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΜΕΙΩΣΕΙ ΤΗΝ ΑΓΩΝΙΑ ΤΟΥ

Το μοντέλο “friendsplay” προτείνει ειδικό πρόγραμμα με συνοδό, η οποία υποστηρίζει τη συμμετοχή σε μια ομάδα παιδιών.

Βασικές αρχές του προγράμματος στο διάλειμμα

- ένταξη στην ομάδα

- ευελιξία-συνεργασία-μοίρασμα

- έλεγχος αντικοινωνικής συμ περιφοράς

- εξήγηση

-συμμετοχή του παιδιού σε οργανωμένο παιχνίδι

Το πρόγραμμα « friendsplay »

Δεν μαθαίνουμε στα παιδιά με Σύνδρομο Asperger, τις φιλικές σχέσεις. Τους μαθαίνουμε ν’ αναπτύξουν τις δεξιότητες να καταλάβουν τις φιλικές σχέσεις, όπως να συμμετέχουν σε μια δραστηριότητα με συνομήλικους, να ζητούν από ένα παιδί να συμμετέχει, να διαβάζουν και να κατανοoύν τις εκφράσεις του προσώπου, να ενδιαφέρονται για τις ανάγκες των άλλων, να διατηρούν αμοιβαίες συζητήσεις.

Το μοντέλο “friendsplay” είναι ένα πρόγραμμα ημιδομημένο, που δίνει την ελευθερία να κάνουν και τα ίδια τα παιδιά τις προτάσεις τους και να εκφράσουν τις πρωτότυπες ιδέες τους. Ηθοποιοί, πρωταγωνιστές και σκηνοθέτες έχουν την δυνατότητα να πάρουν πρωτοβουλίες, να εκφράσουν τις ιδέες τους που είναι πάντα αποδεκτές, γιατί δεν υπάρχουν καλές και κακές ιδέες. Ρόλος μας είναι να ενθαρρύνουμε το δυναμικό τους, να νιώσουν υπερήφανοι με τον εαυτό τους και να εξωτερικευόσουν τις απόψεις τους και τα ταλέντα τους με τον καλύτερο και καταλληλότερο τρόπο.

Το πρόγραμμα «friends’ play», μέσα από τις 150 περίπου ομάδες παιδιών που έχουν δημιουργηθεί στο Συμβουλευτικό Κέντρο Ψυχολογικής Υποστήριξης (Σ.ΚΕ.Ψ.ΥΣ) στη Λάρισα, αλλά και στην Αθήνα και το Παρίσι, τα τελευταία 18 χρόνια και αξιολογώντας την βελτίωση της ανάπτυξης των κοινωνικών τους δεξιοτήτων μέσα από 5 διαφορετικές κλίμακες( που συμπληρώνονται από τους γονείς, τον ψυχολόγο, τον συνοδό και από το ίδιο το παιδί), σύμφωνα με τα πιο σύγχρονα επιστημονικά ερευνητικά δεδομένα, μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά με σύνδρομο Αsperger να αναπτύξουν :

            - Τις ικανότητες επικοινωνίας

            - Την συνεργασία στο παιχνίδι

            - Την διαχείριση των συναισθημάτων

            - Την επίλυση των συγκρούσεων

            - Τις ικανότητες για φιλικές σχέσεις

Πραγματοποιείται επίσης εκπαίδευση του μοντέλου friendsplay για ειδικούς ψυχικής υγείας και ειδικούς παιδαγωγούς.

Νατάσσα Γιάννακα

  • Δρ. Κλινικής Ψυχολογίας και Ψυχοπαθολογίας του παιδιού, Πανεπιστημίου ParisVRené Descartes
  • Ιδρυτικό μέλος και μέλος επιστημονικής επιτροπής του ελληνικού συλλόγου για το σύνδρομο Asperger (ΕΛ.Σ.Σ.Α)

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

www.friendsplay-yannaca.eu

www.facebook.com/friendsplay.fr

Προσθήκη νέου σχολίου

Στο ekpaideytikos.gr ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το ekpaideytikos.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Επιμόρφωση

Εγγραφή στο Newsletter

 

Ιστοσελίδες

Πολυδιαβασμένα

 Copyright © 2018 ekpaideytikos.gr με την υποστήριξη της