FacebookTwitterDiggLinkedinRSS Feed

Εκπαιδευτικός και αξιολόγηση

 

Αναλυτικός οδηγός για μια εξαιρετική αξιολόγηση.

 ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Στην αρχή αυτού του βιβλίου γίνεται περιληπτική ανάλυση του συστήματος αξιολόγησης του εκπαιδευτικού και επισημαίνονται τα πιο σημαντικά στοιχεία που πρέπει να γνωρίζει πριν αξιολογηθεί. Αναλύεται ο τρόπος με τον οποίο αποδίδεται ο χαρακτηρισμός και προσδιορίζεται ο βαθμός σε κάθε κριτήριο αλλά και συνολικά σε όλες τις κατηγορίες. Στη συνέχεια περιγράφονται ποια σημαντικά στοιχεία-ζητήματα πρέπει να προσέξει ο εκπαιδευτικός αλλά και ο Διευθυντής από την αρχή και κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Έπειτα περιγράφεται ο βασικός λόγος που ο Σχολικός Σύμβουλος δε θα βασιστεί μόνο στις παρατηρήσεις 2 διδασκαλιών του εκπαιδευτικού αλλά θα μελετήσει κι άλλα στοιχεία και τα οποία περιγράφονται, για να είναι απόλυτα προετοιμασμένος ο εκπαιδευτικός.

Μέσα από το πλήθος χαρακτηριστικών που περιγράφει το ΠΔ, αναδεικνύεται μια βασική ομάδα χαρακτηριστικών, που σύμφωνα με αυτό θεωρείται βασική να τη διαθέτει ένας εκπαιδευτικός. Η αναγκαιότητα παρουσίας αυτής της ομάδας των χαρακτηριστικών, ως ουσιαστικών στοιχείων σε έναν εκπαιδευτικό, τεκμηριώνεται σχετικά. Περιγράφονται ακόμη οι τρόποι με τους οποίους μπορεί να αποκτήσει αυτά τα βασικά χαρακτηριστικά, ως φυσική απόρροια της δουλειάς που ήδη προσφέρει.

Μετά αναλύεται ο προσθετικός τρόπος ανάπτυξης του συστήματος αξιολόγησης και πώς αυτός, σε συνδυασμό με τον ουσιώδη περιορισμό του πλήθους των χαρακτηριστικών και με τα άλλα μειονεκτήματα του συστήματος, θα οδηγήσει τελικά, στις περισσότερες των περιπτώσεων, το Σχολικό Σύμβουλο να επικεντρωθεί στο κατά πόσο κατέχει ο εκπαιδευτικός την παραπάνω βασική ομάδα χαρακτηριστικών.

Στο τέλος περιγράφεται ένας περίεργος δείκτης που αξιολογεί ο Διευθυντής του σχολείου και πώς μπορεί αυτός να λειτουργήσει ως ένδειξη ή στοιχείο για την αξιολόγηση του Σχολικού Συμβούλου.

 

Από το υλικό που δόθηκε στους σχολικούς συμβούλους

5. Μειονεκτήματα της Ρούμπρικας

Παρά το γεγονός ότι οι ρούμπρικες στηρίζονται στην εκπαιδευτική έρευνα και την κωδικοποιημένη εμπειρία, οι παραδειγματικές «εικόνες»της ποιοτικής διδασκαλίας και του ποιοτικού εκπαιδευτικού έργου γενικότερα που περιλαμβάνουν στις επιμέρους βαθμίδες δεν είναι δυνατόν να αποτυπώνουν με ακρίβεια επιμέρους εκπαιδευτικές καταστάσεις. Αυτό συμβαίνει σε μεγαλύτερο βαθμό όταν δεν αξιοποιούμε εξειδικευμένες ρούμπρικες για τις διαφορετικές ηλικίες και βαθμίδες εκπαίδευσης και τα επιμέρους διδακτικά αντικείμενα, αλλά γενικής χρήσης ρούμπρικες, όπως συμβαίνει στο Π.Δ. 152/2013. Σε κάθε περίπτωση, όμως, προσανατολίζουν και στηρίζουν τον εκπαιδευτικό στην πορεία της καθημερινής εκπαιδευτικής δράσης του και της επαγγελματικής ανάπτυξής του.

Στα σημεία απόκλισης της παρατηρούμενης εκπαιδευτικής δράσης από την περιγραφόμενη ως παραδειγματική “εικόνα” στη ρούμπρικα παρεμβαίνουν η ειδημοσύνη και η διακριτικότητα του αξιολογητή, που πρέπει να κάνουν την αναγωγή και την εξειδίκευση χαρακτηριστικών της ρούμπρικας στο συγκεκριμένο πλαίσιο βαθμίδας, ηλικίας, τάξης και διδακτικού αντικειμένου. Για παράδειγμα, το τι σημαίνει «οργάνωση χώρου και αισθητική της τάξης» λαμβάνει διαφορετικές μορφές στις επιμέρους περιπτώσεις βαθμίδων και τάξεων.

Επισημαίνεται ότι πολύ συχνά τα χαρακτηριστικά της καλής διδασκαλίας λαμβάνουν διαφορετική μορφή σε διαφορετικά πλαίσια και σε διαφορετικές συνθήκες άσκησης του εκπαιδευτικού έργου και αυτό το κρίνει και το αποτιμά, με την ειδημοσύνη και τη διακριτικότητά του, ο θεσμικά αρμόδιος αξιολογητής.

Η ειδημοσύνη και η διακριτικότητα των αξιολογητών κρίνουν και αποτιμούν όχι μόνο τις εξειδικεύσεις των κριτηρίων στα δεδομένα του συγκεκριμένου πλαισίου, αλλά κρίνουν και αποτιμούν επίσης και τα «ισοδύναμα» και «ανάλογα» με τα προτεινόμενα στις ρούμπρικες, τα οποία επιλέγουν, εφευρίσκουν και αξιοποιούν αποτελεσματικά οι αξιολογούμενοι για την επίτευξη συγκεκριμένων εκπαιδευτικών έργων.

Καπετσώνης Κώστας

Προσθήκη νέου σχολίου

Στο ekpaideytikos.gr ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές και διατηρούμε το δικαίωμα να μην δημοσιεύουμε συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια όπου τα εντοπίζουμε. Σε κάθε περίπτωση ο καθένας φέρει την ευθύνη των όσων γράφει και το ekpaideytikos.gr ουδεμία νομική ή άλλα ευθύνη φέρει.


Κωδικός ασφαλείας
Ανανέωση

Επιμόρφωση

Εγγραφή στο Newsletter

 

Ιστοσελίδες

Πολυδιαβασμένα

 Copyright © 2018 ekpaideytikos.gr με την υποστήριξη της