16.6 C
Αθήνα
1 Δεκεμβρίου, 2024
Άρθρα

Ειδικές Αναπτυξιακές Διαταραχές του Λόγου και της Ομιλίας

Στο πλαίσιο της Πανελλήνιας Ημέρας Λογοθεραπείας ο Σύλλογος Επιστημόνων Λογοπαθολόγων – Λογοθεραπευτών Ελλάδος (ΣΕΛΛΕ) πραγματοποίησε την Τετάρτη ενημερωτική ομιλία με θέμα «Ειδικές Αναπτυξιακές Διαταραχές Λόγου και Ομιλίας» στο χώρο της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Κομοτηνής, …

… με ομιλήτριες τις κ.κ. Μαριάννα Τασακλάκη, Αθανασία Ντίνα και Χριστίνα Φραγκοπούλου, ενώ καλεσμένες της εκδήλωσης ήταν η ωτορινολαρυγγολόγος κ. Ζαφειρία Δουδουλακάκη και η ψυχολόγος κ. Λιζέτα Λιούρτα, οι οποίες έδωσαν απαντήσεις στα προβλήματα του λόγου από τη σκοπιά των επιστημών που υπηρετούν.

Κατά τη διάρκεια της ομιλίας ορίστηκαν οι αναπτυξιακές διαταραχές του λόγου, αναλύθηκαν τα αναπτυξιακά στάδια του λόγου και της ομιλίας στα παιδιά από 0 έως 6 ετών, ενώ δόθηκαν τρόποι αντιμετώπισης αλλά και το πώς οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά τους για να εξελιχθεί ο λόγος τους.

Μαριάννα Τασακλάκη, λογοθεραπεύτρια «Δεν είναι κακό και δεν είναι ταμπού να πηγαίνουμε στους ειδικούς και να ρωτάμε, γιατί έτσι μπορούμε να προλάβουμε κάποιες διαταραχές»

Κάθε γονιός, σύμφωνα με τη λογοθεραπεύτρια κ. Μαριάννα Τασακλάκη, αφού γνωρίζει τα αναπτυξιακά στάδια της ομιλίας, μόλις διαπιστώσει ότι το παιδί του αποκλίνει από αυτά, καλό θα ήταν να επισκεφτεί κάποιον ειδικό για μια πρώτη αξιολόγηση. «Αλλά ακόμα και αν δεν γνωρίζει τα αναπτυξιακά στάδια, συγκρίνοντας το παιδί του με άλλα συνομήλικα και καταλάβει ότι δε συμβαδίζει με τα υπόλοιπα, θα ήταν σκόπιμο να επισκεφτεί κάποιον ειδικό. Βέβαια, το κάθε παιδί είναι διαφορετικό και μπορεί κάποιο όντως να θέλει το χρόνο του. Αλλά καλό είναι να πηγαίνουμε στους ειδικούς και να ρωτάμε. Δεν είναι κακό και δεν είναι ταμπού, γιατί έτσι μπορούμε να προλάβουμε κάτι. Κάποιες από αυτές τις διαταραχές θεραπεύονται, όπως για παράδειγμα οι φωνολογικές και αρθρωτικές διαταραχές που θεραπεύονται πλήρως, ενώ κάποιες άλλες δέχονται βελτίωση», υπογράμμισε.

Λιζέτα Λιούρτα, ψυχολόγος «Ο λόγος έχει αναπτυχθεί επειδή ο άνθρωπος είναι ένα κοινωνικό ον και έχει την τάση να δημιουργεί σχέσεις και να αλληλεπιδρά»

Η ψυχολόγος κ. Λιζέτα Λιούρτα παρουσίασε με την εισήγησή της το θέμα «Γονιός ο πρώτος μας συνομιλητής» και προσπάθησε μέσα από αυτή να δείξει πως ο λόγος και η γλώσσα έχουν σαν απώτερο σκοπό την επικοινωνία. «Ο λόγος έχει αναπτυχθεί επειδή ο άνθρωπος είναι ένα κοινωνικό ον και έχει την τάση να δημιουργεί σχέσεις και να αλληλεπιδρά, προκειμένου να μεταδώσει ιδέες και συναισθήματα αλλά και να αποδώσει αυτές τις κοινωνικές σχέσεις που αναπτύσσει», διευκρίνισε η ψυχολόγος. Η κ. Λιούρτα, ακόμη, μέσα από ένα βίντεο που προέβαλε στο κοινό, προσπάθησε να δείξει μέσα από ποιες συμπεριφορές ο γονιός καταφέρνει να υποστηρίξει αυτή τη γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού.

Ζαφειρούλα Δουδουλακάκη, ωτορινολαρυγγολόγος «Αν δοθεί εγκαίρως προσοχή στη συμπεριφορά του παιδιού η αντιμετώπιση της βαρηκοΐας μπορεί να είναι άριστη εξ ου και δεν υπάρχουν κωφάλαλα παιδιά στο σύγχρονο κόσμο»

Η ωτορινολαρυγγολόγος κ. Ζαφειρούλα Δουδουλακάκη αναφέρθηκε στη βαρηκοΐα σε νεογνά και στην παιδική ηλικία, τα αίτια και την αντιμετώπισή της, αλλά και πόσο πρέπει να ευαισθητοποιηθούν γονείς και παιδαγωγοί. Σχετικά με το πώς μπορεί ένας γονιός να αντιληφθεί προβλήματα στην ακοή του παιδιού του, η γιατρός επεσήμανε ότι ανάλογα με την ηλικία του παιδιού διαφέρουν και αυτά που προσέχει ο γονιός. Στο νεογνό, για παράδειγμα, ο γονιός προσέχει αν το παιδί ξυπνά από έντονους ήχους ή αν ανταποκρίνεται στη φωνή της μητέρας και του πατέρα του. Σε μεγαλύτερα παιδιά αυτό που έχει σημασία είναι κατά πόσο έχουν αναπτύξει το λόγο, κατά πόσο ανταποκρίνονται σε εντολές που τους δίνονται ή αν μπορούν να ονοματίσουν αντικείμενα. Στα ακόμη μεγαλύτερα παιδιά η βαρηκοΐα μπορεί να προκαλέσει ακόμη και μαθησιακές δυσκολίες. «Αν σε όλα αυτά δοθεί εγκαίρως προσοχή η αντιμετώπιση μπορεί να είναι άριστη. Η αντιμετώπιση αυτή διαφέρει ανάλογα με το αίτιο της βαρηκοΐας. Στα νεογνά που γεννιούνται κωφά τοποθετείται το κοχλιακό εμφύτευμα, το λεγόμενο βιονικό αφτί, που θεωρείται το μεγαλύτερο τεχνολογικό επίτευγμα του 20ου αιώνα. Μέσω αυτού δεν υπάρχουν κωφάλαλα παιδιά στο σύγχρονο κόσμο. Στα μεγαλύτερα παιδιά της προσχολικής ηλικίας που έχουν ωτίτιδα, υγρό στο αφτί και άλλα τέτοιου είδους προβλήματα, η αντιμετώπιση αρχικά είναι συντηρητική με αντιβιοτικά και αν το υγρό παραμείνει στο αφτί επί μακρόν γίνεται μια απλή ασφαλής χειρουργική επέμβαση, με την οποία η αποκατάσταση της ακοής είναι πλήρης και μόνιμη και προλαμβάνεται μια επερχόμενη πλήρης βαρηκοΐα», διευκρίνισε.

ΠΗΓΗ: Παρατηρητής της ΘράκηςΠαρατηρητής της Θράκης, Συντάκτης:Νίκος Μαλαμάς

 

Σχετικά άρθρα

Hikikomori, το σύνδρομο που δημιουργεί γενιές απομονωμένων ανθρώπων και πώς να το αναγνωρίσετε

Η άγνοια δεν είναι δύναμη: Τι μας λέει το 1984 του Τζορτζ Όργουελ για τις ψεύτικες ειδήσεις

Τόλμα να γνωρίζεις. Τι είναι ο Διαφωτισμός;

Οι κίνδυνοι της εθελοτυφλίας

Α. Δαρζέντας – Η βιολογία της βίας και επιθετικότητας

Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση αποτελεί κατοχυρωμένο δικαίωμα των παιδιών

Αφήστε ένα σχόλιο