Σε αριθμό-ρεκόρ θα φτάσουν φέτος τα κενά των καθηγητών, δασκάλων και νηπιαγωγών, καθώς τα τελευταία τρία χρόνια αφενός ο αριθμός των διορισμών μόνιμων εκπαιδευτικών δεν κάλυπτε ούτε το 1/10 του αριθμού των παραιτήσεων–συνταξιοδοτήσεων, αφετέρου μειώθηκαν δραματικά οι προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών.
Την πραγματικότητα αυτή αναγκάστηκε να παραδεχτεί ο νέος υπουργός Παιδείας σε τηλεοπτική συνέντευξη. Ο Αν. Λοβέρδος «αποκάλυψε» ότι οι ελλείψεις των εκπαιδευτικών ανέρχονται σε 22.000, ενώ μπορεί να αγγίξουν και τις 24.000, και αυτό μπορεί να τινάξει τη νέα σχολική χρονιά στον αέρα.
Στη μεγάλη αύξηση των κενών, ιδιαίτερα τη νέα σχολική χρονιά, συμβάλλει και ο αυξημένος αριθμός συνταξιοδοτήσεων εκπαιδευτικών ο οποίος, σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία, μπορεί να φτάσει και τις 9.500 (το 2014), ενώ οι διορισμοί «κόλλησαν» στους 212.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν τα όσα αναφέρονται στις πιστώσεις των αναπληρωτών για το 2014 (προϋπολογισμός) για το υπουργείο Παιδείας. Για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, για την πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών προβλέπονται 15 εκατ. ευρώ, ενώ το 2013 προβλέπονταν 58 εκατ. ευρώ. Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση προβλέπονται αντίστοιχα 10 εκατ. ευρώ, ενώ το 2013 προβλέπονταν 40 εκατ. ευρώ.
Μετακινήσεις εκπαιδευτικών
Τα πράγματα για τη λειτουργία των σχολείων επιβαρύνονται και με την τραγική καθυστέρηση των υπηρεσιακών μεταβολών των εκπαιδευτικών, που είναι πρωτοφανής. Σύμφωνα με τον Νεκτάριο Κορδή, αιρετό στο Κεντρικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας (ΚΥΣΔΕ), η εικόνα για τις υπηρεσιακές μεταβολές έχει ως εξής:
*Μέχρι τις 18 Ιούνη αναμένεται να εκδοθεί η εγκύκλιος των αποσπάσεων (!) οι οποίες φυσικά θα πραγματοποιηθούν μετά τις μεταθέσεις. Η εξέλιξη αυτή θα έχει συνέπεια την υποβολή ενός τεράστιου αριθμού αιτήσεων, αφού όλοι οι εκπαιδευτικοί θα υποβάλουν αίτηση, μια και δεν θα γνωρίζουν την τύχη της αίτησης μετάθεσής τους!
* Σχετικά με τις μεταθέσεις αναμένεται η εγκύκλιος υπολογισμού κενών και πλεονασμάτων, η οποία πέρσι είχε εκδοθεί στις 23 Μαΐου. Μετά την έκδοση της εγκυκλίου θα συνταχθούν οι πίνακες κενών οργανικών θέσεων ανά περιοχή μετάθεσης, για να ολοκληρωθούν οι μεταθέσεις.
* Αρχικά θα εξεταστούν οι μεταθέσεις της Ειδικής Αγωγής (253). Η επεξεργασία των αιτήσεων φαίνεται πως θα ολοκληρωθεί στο διάστημα 5-10 Ιουλίου και στη συνέχεια θα γίνουν οι όποιες μεταθέσεις.
* Στη συνέχεια θα εξεταστούν οι αιτήσεις για τα μουσικά (595), καλλιτεχνικά (131) και διαπολιτισμικά σχολεία (109).
* Τέλος, θα εξεταστούν οι γενικές μεταθέσεις (8.701).
* Για τις αποσπάσεις θα καταβληθεί προσπάθεια να έχουν ολοκληρωθεί στις 30 Αυγούστου.
Επικοινωνιακά παιχνίδια
Θα μπορούσε εύλογα να υποθέσει κανείς ότι η αιφνιδιαστική ομολογία του νέου υπουργού Παιδείας -για τις τραγικές ελλείψεις καθηγητών, για τις καθυστερήσεις στις μετακινήσεις προσωπικού και τις υπηρεσιακές μεταβολές, για το γεγονός ότι δεν έχει γίνει καμιά προετοιμασία στις υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας, για τον κίνδυνο που διατρέχει η νέα σχολική χρονιά- αποτελεί αναγκαστική μαρτυρία ενός ανθρώπου ο οποίος βρίσκεται, λίγες μέρες μετά την ανάληψη του υπουργείου, σε μια κατάσταση που δεν έχει λόγους να μην τη «φορτώσει» στην προηγούμενη πολιτική ηγεσία.
Ωστόσο, επειδή «οι καιροί είναι πονηροί», εκτιμούμε πως θα κάνει μεγάλο λάθος όποιος δεν συμπεριλάβει στις υποθέσεις του την περίπτωση η ομολογία του νέου υπουργού Παιδείας να εντάσσεται στο γνωστό επικοινωνιακό σχέδιο «τα πράγματα είναι τραγικά – δεν μπορούμε να κάνουμε αλλιώς – εφαρμόζουμε μέτρα επώδυνα».
Γιατί βεβαίως δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός της «ζαχαρένιας» αναφοράς του νέου υπουργού Παιδείας στην πολιτική συγχωνεύσεων που εφάρμοσε η πρώην υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου, η οποία σε μια νύχτα εξαφάνισε από το εκπαιδευτικό τοπίο περίπου 1.500 σχολικές μονάδες.
Ο κ. Λοβέρδος με λόγο τροχιοδεικτικό περιέγραψε τη λύση του προβλήματος των ελλείψεων με μια «πολιτική συγχωνεύσεων» σχολικών μονάδων, οι οποίες ως γνωστόν είναι, εκτός των άλλων, μοχλός μείωσης του εκπαιδευτικού προσωπικού (σε μια τυπική συγχώνευση δύο σχολείων χάνεται κατά μέσο όρο το 15-20% των οργανικών θέσεων των εκπαιδευτικών).
Σύμφωνα με πρόσφατο ΦΕΚ που αφορά την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, 128 Δημοτικά σχολεία συγχωνεύονται σε 64. Αναφορικά με τα Νηπιαγωγεία, στο ΦΕΚ προβλέπεται ότι 77 Νηπιαγωγεία θα συγχωνευτούν σε 37. Το ισοζύγιο των συγχωνεύσεων, καταργήσεων, υποβιβασμών σε σχέση με τις ιδρύσεις, προαγωγές είναι η απώλεια 195 οργανικών θέσεων δασκάλων και νηπιαγωγών.
Κι αν τα πράγματα έχουν ξεκαθαρίσει στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση με τη δημοσίευση του ΦΕΚ, καθόλου το ίδιο δεν ισχύει στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Σε προεκλογικό δημοσίευμα φιλοκυβερνητικής εφημερίδας αναφερόταν ένας αριθμός συγχωνεύσεων Γυμνασίων, Λυκείων και ΕΠΑΛ και ένας σημαντικά μικρότερος αριθμός ιδρύσεων. Ωστόσο, το γεγονός ότι επρόκειτο για δημοσίευμα «χρωματισμένο» από την προεκλογική περίοδο δημιουργεί μεγάλη ανησυχία στους καθηγητές για τον πραγματικό αριθμό συγχωνεύσεων.
Και αυτό όχι μόνο γιατί στον κρατικό προϋπολογισμό του 2014 γίνεται αναφορά για εξαφάνιση από το εκπαιδευτικό τοπίο πάνω από 1.600 σχολικών μονάδων, αλλά και γιατί δεν έχει ανακοινωθεί τίποτε επίσημα από τη μεριά του υπουργείου Παιδείας και βεβαίως δεν υπάρχει αναφορά στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Πρώτο κουδούνι τελικά στις 11 Σεπτεμβρίου
H νέα σχολική χρονιά θα αρχίσει κανονικά, όπως κάθε χρόνο, στις 11 Σεπτεμβρίου, δήλωσε, χθες, ο νέος υπουργός Παιδείας, ακυρώνοντας μια ακόμη απόφαση του προκατόχου του, ενώ άνοιξε και το ζήτημα της Τράπεζας Θεμάτων, κάνοντας λόγο για επανεξέταση αν όχι του θεσμού τουλάχιστον του περιεχομένου της Τράπεζας.
Δεν διευκρίνισε τίποτα και μάλιστα δήλωσε ότι «δεν πρόκειται να τους αιφνιδιάσω και να τους αναστατώσω. Δεν πρόκειται να κάνω αλλαγές για να αφήσω το όνομά μου. Θα κάνω αυτά που χρειάζονται, που απαιτείται να γίνουν». Ωστόσο, δεν οριοθετεί την επανεξέταση και παράληλλα προτάσσει το ότι «πρώτα από όλα πρέπει να υπάρξει ηρεμία σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Χωρίς ηρεμία δεν μπορεί να γίνει τίποτα». Κάτι που σίγουρα δεν επετεύχθη με την Τράπεζα.
Κατά τ’ άλλα, ο κ. Λοβέρδος, επικαλούμενος την καθυστέρηση των διαδικασιών που αφορούν τις υπηρεσιακές μεταβολές (μεταθέσεις, αποσπάσεις), επισήμανε ότι προκαλούνται δυσκολίες στην έναρξη της σχολικής χρονιάς και γι’ αυτό, όπως τόνισε, «λογικότερο είναι να μείνουμε στα περσινά ημερολογιακά όρια».
Ετσι, ανέτρεψε και τα σχέδια και τις συμφωνίες του κ. Αρβανιτόπουλου για την α λα Βόρεια Ευρώπη επιμηκυμένη σχολική χρονιά και μαζί τον θεσμό της «λευκής εβδομάδας» -διακοπές στα χιόνια- μέσα στον Φεβρουάριο. Για τον ίδιο λόγο, δεν προχωρά στην υπογραφή για την κατάργηση των δύο αργιών στα σχολεία, των Τριών Ιεραρχών (30 Ιανουαρίου) και του Αγίου Ιωάννη (7 Ιανουαρίου).