16.9 C
Αθήνα
1 Δεκεμβρίου, 2024
Ψυχολογία

Σχολική άρνηση στην εφηβεία. Της ψυχολόγου Μαρίνας Κόντζηλα

Η κακή απόδοση στο σχολείο είναι πολύ συνηθισμένη έκφραση στο πλαίσιο της επανάστασης που παρατηρείται έντονα στην εφηβεία.

Πολλοί έφηβοι στη διάρκεια του μαθήματος είναι διαρκώς αφηρημένοι ή επιδιώκουν με κάθε τρόπο να προκαλέσουν την προσοχή των καθηγητών τους και να διακόψουν το μάθημα με αποτέλεσμα να παρασύρουν και τους πιο ευσυνείδητους και συνεπείς μαθητές.

Γενικά, οι συγκεκριμένοι έφηβοι αδιαφορούν για την επίδοση και τους βαθμούς τους, απουσιάζουν συχνά και αδικαιολόγητα από το σχολείο, συμμετέχουν ενεργά στις καταλήψεις και τους βανδαλισμούς που λαμβάνουν χώρα στο σχολικό χώρο και δείχνουν μια γενική απαξίωση για τη μάθηση και το μέλλον τους. Συνήθως πρόκειται για παιδιά με χαμηλή αυτοεκτίμηση που δεν θέτουν στόχους και δεν προσπαθούν να πετύχουν γιατί πιστεύουν πως δεν το αξίζουν.

Τα παιδιά αυτά χρειάζονται ειδικό χειρισμό, προκειμένου να ενισχυθεί πρωτίστως η αυτοπεποίθησή τους και εν συνεχεία να κατορθώσουν να συνεργαστούν. Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί καλό θα είναι να αποφεύγουν να ασκούν διαρκώς κριτική και να χρησιμοποιούν απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς, όπως “τεμπέλης”, “άχρηστος”, “ανίκανος”, “ανεπρόκοπος”, “αλήτης” και άλλους παρόμοιους.

Ορσιμένες χρήσιμες συμβουλές προς τους γονείς εφήβων με τα παραπάνω χαρακτησριστικά είναι οι ακόλουθες:

· Τονίστε πως το σχολείο είναι υποχρεωτικός θεσμός, είναι η “δουλειά” του και οφείλει να το αντιμετωπίζει με τη δέουσα σοβαρότητα.

· Εξηγήστε στο παιδί με ήρεμο τρόπο τις συνέπειες που μπορεί να έχει για το μέλλον του η εγκατάλειψη του σχολείου.

· Δώστε έμφαση στις προοπτικές που μπορεί να προσφέρει το σχολείο για τη μετέπειτα εξέλιξή του.

· Συζητήστε τι εναλλακτικές σας προτείνει και ακούστε το παιδί σας προσεκτικά.

· Ενισχύστε, επιβραβεύστε κάθε προσπάθεια και κατανοήστε το παιδί με μαθησιακές δυσκολίες χωρίς να το κρίνετε αρνητικά.

· Μην πιέσετε το παιδί να ακολουθήσει τη δική σας επαγγελματική πορεία και να εκπληρώσει τις δικές σας φιλοδοξίες. Μην ξεχνάτε πως το παιδί σας έχει κάθε δικαίωμα να ακολουθήσει τα δικά του όνειρα και να θέσει τους προσωπικούς του στόχους.

· Ζητήστε τη βοήθεια ψυχολόγου που θα βοηθήσει τον έφηβο μέσω του επαγγελματικού προσανατολισμού ή και εσάς στο πλαίσιο συμβουλευτικής για τη βελτίωση της επικοινωνίας σας με τον/την έφηβη.

 

Μαρίνα Κόντζηλα 

 

Σχετικά άρθρα

Hikikomori, το σύνδρομο που δημιουργεί γενιές απομονωμένων ανθρώπων και πώς να το αναγνωρίσετε

Οι κίνδυνοι της εθελοτυφλίας

Α. Δαρζέντας – Η βιολογία της βίας και επιθετικότητας

Sexting και επικινδυνότητα για παιδιά και εφήβους

O Dreamer και Εσύ: Άλλαξε τον εαυτό σου και τότε θα αλλάξει και η ζωή σου

Κακοποίηση/παραμέληση: Διαχείριση της αποκάλυψης από εκπαιδευτικούς

Αφήστε ένα σχόλιο