16.6 C
Αθήνα
1 Δεκεμβρίου, 2024
Άρθρα

Νευροεπιστήμες και εκπαίδευση. Της Ζανίνας Βάσση

ορισμένοι ακόμα πιο φιλόδοξοι νευροεπιστήμονες πιστεύουν πως η σύνδεση της νευροεπιστήμης με την εκπαίδευση είναι εκείνη που θα φέρει την λύση στο εκπαιδευτικό πρόβλημα της εποχής μας

     Η σύγχρονη επιστημονική έρευνα μας εκπλήσσει ευχάριστα και «σπάει το φράγμα» της γνώσης σε όσα μέχρι σήμερα θεωρούσαμε δεδομένα για την μαθησιακή διαδικασία. Η πρακτική που εφαρμόζεται στα περισσότερα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα σήμερα και θέλει τον καθηγητή πιστό, στην απλή παράδοση του μαθήματος για να το μάθει ο μαθητής, αμφισβητείται. Η παροχή της γνώσης παύει να είναι στατική και ξεκινάει το ταξίδι της προς την ενεργοποίηση, την ανακάλυψη, την δημιουργία.. Με ποιόν τρόπο όμως θα συμβεί αυτό;

       Σύγχρονοι ερευνητές καταλήγουν στην απόλυτη σύνδεση της μαθησιακής διαδικασίας με συγκεκριμένες ενέργειες που εκτελούνται εκείνη την στιγμή στον εγκέφαλο του κάθε μαθητή. Η θεωρία αυτή που καθημερινά αποτυπώνεται στις μελέτες ως πράξη, αποδεικνύει πως η παρακολούθηση του ανθρωπίνου εγκεφάλου, όχι μόνο θα μπορούσε να οδηγήσει σε καλύτερους μαθητές αλλά και να στοιχειοθετήσει ακριβώς τις διαδικασίες εκείνες που θα ενεργοποιήσουν τον εγκέφαλο ενός παιδιού ώστε να «παράγει» ικανότερο έργο.

       Οι νευροεπιστήμονες μαρτυρούν πως η ανάγνωση της εγκεφαλικής διεργασίας ενός παιδιού μπορεί να μας οδηγήσει στην δημιουργία της κατάλληλης εκπαιδευτικής πλατφόρμας με σκοπό την μέγιστη γνωστική απόδοση των μαθητών, ενώ ορισμένοι ακόμα πιο φιλόδοξοι πιστεύουν πως η σύνδεση της νευροεπιστήμης με την εκπαίδευση είναι εκείνη που θα φέρει την λύση στο εκπαιδευτικό πρόβλημα της εποχής μας.

       Στην εποχή μας αναγνωρίζουμε τη μάθηση ως μια δημιουργική διαδικασία που «χτίζεται» από τις προϋπάρχουσες γνώσεις του μαθητή, τα ενδιαφέροντα και τις αντιλήψεις του αλλά και τις εσωτερικές του διαθέσεις. Αυτό απαιτεί τη σύνδεση της θεωρίας με την πράξη και την τοποθέτηση των μαθητών σε αίθουσες-εργαστήρια, ικανά να ενεργοποιήσουν την εγκεφαλική δραστηριότητα και τις προσλαμβάνουσες των μαθητών. Η προσπάθεια λύσης ενός προβλήματος στην πράξη, η επαφή του μαθητή με το πρόβλημα δια ζώσης και όχι μόνο μέσα από το βιβλίο, ενεργοποιεί τις δεξιότητες, την κρίση του και αυξάνει την διάθεση για προσπάθεια. Είναι ακριβώς αυτό, που συχνά χαριτολογώντας εκφράζουμε ως «έβαλε το μυαλό του να δουλέψει» και αποτελεί την ουσία του εγχειρήματος.

       Θα μπορούσε λοιπόν η μελέτη του εγκεφάλου να οδηγήσει σε καλύτερους μαθητές; Η σύγχρονη επιστήμη απαντάει «ναι» και μένει να δούμε την συνέχεια.

Ζανίνα Βάσση

Σχετικά άρθρα

Hikikomori, το σύνδρομο που δημιουργεί γενιές απομονωμένων ανθρώπων και πώς να το αναγνωρίσετε

Η άγνοια δεν είναι δύναμη: Τι μας λέει το 1984 του Τζορτζ Όργουελ για τις ψεύτικες ειδήσεις

Τόλμα να γνωρίζεις. Τι είναι ο Διαφωτισμός;

Οι κίνδυνοι της εθελοτυφλίας

Α. Δαρζέντας – Η βιολογία της βίας και επιθετικότητας

Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση αποτελεί κατοχυρωμένο δικαίωμα των παιδιών

Αφήστε ένα σχόλιο