Τι θα γίνει όταν μεγαλώσει; Το επάγγελμα που θέλει να ακολουθήσει είναι το ιδανικό; Έχει προοπτικές;
Γράφει η Εκπαιδευτικός Έλενα Κοτελίδα
«Τι θα γίνει όταν μεγαλώσει; Το επάγγελμα που θέλει να ακολουθήσει είναι το ιδανικό; Έχει προοπτικές;» Αυτές οι ερωτήσεις και άλλες πολλές μας απασχολούν όλους από την ώρα που γινόμαστε γονείς. Αν ρωτήσουμε τα ίδια τα παιδιά, σίγουρα υπάρχουν κάποια που δεν απαντάνε διότι ενδεχομένως δεν γνωρίζουν τι να επιλέξουν, ή άλλα που απλά επιλέγουν το επάγγελμα του μπαμπά ή της μαμάς. Η ερώτηση όμως παραμένει η ίδια όσα χρόνια κι αν περάσουν, ενώ οι σημερινοί έφηβοι καλούνται να απαντήσουν και να λάβουν υπόψη τους περισσότερες από κάθε άλλη φορά παραμέτρους.
Για να γνωρίσει ο έφηβος τις επαγγελματικές του κλίσεις, καλό είναι πρώτα να υποστηριχτεί από το περιβάλλον του ή από ειδικούς για να προσανατολιστεί στα επαγγέλματα που του ταιριάζουν. Χρειάζεται λοιπόν αυτογνωσία και στήριξη πρώτα από τους γονείς ή τους εκπαιδευτικούς και ύστερα από συμβούλους.
Όσον αφορά στον επαγγελματικό προσανατολισμό, πλέον υπάρχει πλούσια ενημέρωση, ειδικά μέσω του διαδικτύου. Η επαγγελματική προσωπικότητα, τα ενδιαφέροντα, οι ικανότητες, η αυτοεκτίμηση, όλα συνδυάζονται σε διάφορα τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού. Με τα τεστ αυτά μπορούμε να εξάγουμε αποτελέσματα τα οποία εύκολα μπορούν να απαντήσουν στις ερωτήσεις των σημερινών εφήβων, να υποδείξουν τις κλίσεις και να δώσουν πληροφορίες για τους διάφορους τομείς επαγγελμάτων.
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς;
H κυρία Κοτελίδα συμβουλεύει στο efiveia.gr:
Αρχικά, καλό είναι να συζητήσουν με τον έφηβό τους για το μέλλον, προκειμένου να πάρουν μία εικόνα για το τι περίπου θα του άρεσε να κάνει. Η γνώμη των εκπαιδευτικών παίζει επίσης πολύ σημαντικό ρόλο, καθώς εκείνοι έχουν και την πιο εμπεριστατωμένη άποψη για τις μαθησιακές επιδόσεις του παιδιού. Γνωρίζουν τις κλίσεις του και μπορούν πολύ εύκολα αν όχι να προσανατολίσουν σε συγκεκριμένους κλάδους, να απορρίψουν κάποιους άλλους.
Στη συνέχεια, και αφού έχει υπάρξει μία πρώτη προσέγγιση σε κάποια επαγγέλματα που το παιδί θα ήθελε να ακολουθήσει, μία επιλογή είναι να υπάρξει επικοινωνία με τους ίδιους τους επαγγελματίες. Βρείτε έναν φίλο ή γνωστό που ασκεί το συγκεκριμένο επάγγελμα στο οποίο υπάρχει ενδιαφέρον και πληροφορηθείτε για κάποιες βασικές παραμέτρους, όπως η ευκολία στο να βρεθεί δουλειά, οι σπουδές που πρέπει να γίνουν, η εξέλιξη, οι αποδοχές. Οι ειλικρινείς απαντήσεις θα βοηθήσουν κατά πολύ στην τελική απόφαση.
Τέλος, υπάρχουν εκπαιδευτικοί και εξειδικευμένα κέντρα που με κατάλληλα τεστ θα μπορέσουν να δώσουν απαντήσεις. Συνδυάζοντας τις κλίσεις, τις ικανότητες, την προσωπικότητα, τα ενδιαφέροντα, ακόμα και τις αξίες και τις προσδοκίες του ατόμου, εξάγεται μία λίστα από επαγγέλματα προσαρμοσμένη αποκλειστικά στο συγκεκριμένο άτομο. Να σημειώσουμε ότι τα τεστ αυτά βασίζονται σε συγκεκριμένες θεωρίες επαγγελματικού προσανατολισμού. Η πιο διαδεδομένη και πιο αποδεκτή γενικότερα από τους επιστήμονες είναι η θεωρία του John Holland, η οποία είναι μία τυπολογική θεωρία σύμφωνα με την οποία η επαγγελματική επιλογή είναι μία διαδικασία κατά την οποία το άτομο αναζητά ένα επαγγελματικό περιβάλλον που θα ανταποκρίνεται περισσότερο στη δική του προσωπικότητα.
Συμπερασματικά λοιπόν, πέρα από κάθε κίνηση προκειμένου να βρεθεί το ιδανικό επάγγελμα, σημαντικό ρόλο παίζει η υποστήριξη των γονέων στα διλήμματα του εφήβου στο τι τον ευχαριστεί να κάνει, τι βάζει σε προτεραιότητα, τι προοπτικές και απολαβές θα ήθελε να έχει, αν του αρέσει να δουλεύει μόνος του ή σε ομάδα.
Και μην ξεχνάτε: Υπενθυμίζετε συχνά ότι είναι απαραίτητο να αγαπάμε αυτό που κάνουμε και να κάνουμε αυτό που αγαπάμε!
Πηγή: efiveia.gr